14/3-21/3 Moholoholo

17.04.2018, kl.22:02

Vi var p Moholoholo i en uke, og det var en uke full av nye opplevelser hver dag. Frste dagen vi kom s fikk vi en omvisning rundt om p omrdet. Vi fikk se lvene, klappe leopardene, mate gribbene og se alt fra sm til store dyr som befant seg der. Dagen etterp startet vi arbeide der for fullt, og det startet med at vi tok runden vr. Vi ble delt inn i ulike grupper og hadde faste dyr vi skulle stelle hver dag. Noen hadde rolige dyr som papegyer, andre hadde ville og lekne honeybadgers. Oppgavene gikk mye ut p rake, plukke og og skrubbe bsj, telle kyllingkadaver (se bildet av ugla for kyllingkadaver) og svette i den varme sola. Vi gikk rundene morgen og kveld. Midt p dagen hadde vi noe som het "big jobs", som kunne vre mye forskjellig. Noen mtte vaske burene som lvene fikk mat i, veie opp maten til lvene (ene lven skulle ha 8kg kjtt og 7kg med kylling), rake, skrubbe alle hndtakene til burene eller bare vaske der det var ndvendig. Nr big jobs var ferdig var det lunsj, og etter dette hadde vi babysitting. Det gikk ut p at vi fikk muligheten til leke og kose med dyr vi ikke hadde p runden vr, eller som de ansatte hadde ansvar for. Vi kunne mate papegyene, fly med Mr. Chicken, hilse p en baby genet eller en bushbaby, leke med en baby serval, bli med p hippo run, leke med honeybadgers eller mate gribbene. Andre dager fikk vi lov til bli med p fl en impala, se p at lvene fikk mat eller bare tusle rundt og hilse p de dyrene vi flte for. Mange fikk testet grensene sine, og var nok litt utenfor komfortsonen med  mtte leve med s mye insekter, telle dde kyllinger eller st med nesa nedi bsj. Alt i alt var det en utrolig spennende og lrerik uke fylt opp av inntrykk og opplevelser for livet.

Her ser dere en bushbaby, den er ca. 2-3 uker.

10/3 Apartheidmuseet og Soweto

17.04.2018, kl.22:01

Vi begynte dagen med kjre i ca. en time til Apartheidmuseet. Det var veldig spennende og lrerikt, og etter ha vrt her en stund gikk turen videre til townshipen Soweto. Frst fikk vi en liten omvisning, og ble vist rundt i et lite hus til en dame som bodde i middelklassen i townshipen. Vi ble ogs med p et sosialt prosjekt som gikk ut p male et hjem, s vi kjpte inn maling og maleutstyr og satt i gang med arbeidet. Huset l i , og det var utrolig trist se hvor drlig levestandarden var i dette omrdet. Kontrastene til den rikere delen av befolkningen i landet ble veldig tydelige. Vi hadde litt blandede flelser til maleprosjektet, p den ene siden var det fint kunne vre med bidra til gjre et hjem litt finere, men p den andre siden fltes det litt overfladisk.

Etter at vi var ferdige kjrte vi til et kjpesenter for spise lunsj. Rett fr vi skulle dra, la vi merke til at Winnie Mandela (Nelson Mandelas ekskone) satt p en restaurant like ved hvor vi skulle dra fra! Vi var s heldige og fikk tatt bilde sammen med henne. Hun var utrolig hyggelig, og snakket med og klemte oss. En fin avslutning p en spennende dag!

3/3-11/3 Tshimollo barneskole

17.04.2018, kl.21:59

Vr frste dag p barneskolen Tshimollo startet med en omvisning p skolen, og etterp splittet vi oss opp i grupper som gikk til ulike klasser for hjelpe til i undervisningen. P skolen har barna ogs engelsk undervisning fra de begynner i frste klasse, og de begynner derfor hver morgen med blant annet sanger p engelsk. De starter ogs dagen med sanger og bnn p sitt eget sprk, Tswana.

I lpet av uka hadde vi forskjellige workshops med barna fra de forskjellige trinnene, der vi blant annet hadde hndavtrykk og fingeravtrykk, der barna skulle lage forskjellige fantasidyr og mennesker, eller det de selv nsket. Dette gjorde vi med frste, andre og tredje klasse.

Vi hadde ogs skyggeportrett med fjerde klasse, der de skulle f pynte et portrett av omrisset av hodet sitt. Det var en ganske krevende oppgave, men barna hadde det gy, og det ble etterhvert noen veldig fine portrett etter litt fargelegging og pynt.

I lpet av uka hadde vi ogs makrame med syvende, sjette og femte klasse, her lrte vi dem lage armbnd der de kunne velge farge p trden og sine egne perler. Det slo virkelig an, og det var til og med noen av barna i syvende klasse som hadde laget hvert vrt armbnd, med hvert av navnene vre p.

Etter ha tilbrakt halvparten av siste dag med barna, var vi s heldige at flere av barna i de eldre klassene hadde forberedt sang og dans for oss. De imponerte hele klassen med hvor engasjerte og flinke de var, og det var en veldig bra slutt p vrt opphold p skolen. Vi var ogs s heldige at noen elever fra syvende klasse hadde laget et makramearmbnd til hver av elevene i klassen vr med perler p som stavet navnene vre, som vi ble utrolig glade for alle sammen.

I lpet av vrt skoler har vi i reiselivsklassen klart samle inn ca. 30 000 rand, ved blant annet loddsalg, og pante flasker. Med disse pengene fikk vi kjpt inn nye stoler, en ny ovn og en vask til skolen. Dette var ting skolen helt klart trengte, som vil komme dem godt med videre!

26/2-2/3 Cape Town

17.04.2018, kl.21:59

Dag n - Vi dro fra Norge mandag 26 februar, klare for en lang flytur til Cape Town. Etter mange timer i luften, landet vi endelig tirsdag morgen klare for endelig ta fatt p Sr-Afrika turen vi hadde ventet lenge p skulle komme. Vi ble kjrt med buss til Ashanti Gardens, et fint hostell som l relativt sentralt i byen. Her var romfordelingen seks-tte personer p hvert rom, som stort sett bestod av kyesenger. Etter vi hadde pakket ut av kofferten og funnet oss litt til rette, dro vi inn til byen for se oss rundt. Her var det et marked fylt med klr, tegninger og diverse og mange andre butikker. Mot kveldingen dro vi ogs p Table Mountain, som er et kjent fjell hvor man kan se utover hele Cape Town. Utsikten var nydelig, og vi fikk med oss en fantastisk solnedgang!

Dag to var det klart for utflukt med en veldig flink guide som tok oss gjennom byen. Vi var p et museum som handlet om hvordan det var under Apartheid-tiden, vi fikk se Bo-Kaap som er en gate med hus i forskjellige flotte farger og etter det dro vi for beske en Township. Det er en liten bydel som ble bygd for de mrke under Apartheid-tiden, hvor mange ogs bor n i dag. Vi fikk omvisning p stedet av en "guide" som bodde der, og fikk nye innfring i boforhold, kultur og levestandarden. Vi fikk beske noen hjem med ulike standarder, en barnehage og fikk smake et l de lager selv.

Senere p kvelden dro vi p en kjent restaurant som heter Mama Africa, og det frste som mtte oss afrikansk musikk som fylte alle rom. Menyen stod til den afrikanske stilen restauranten tydelig bar preg av, og det var noen som prvde spise krokkodille-, strutse- og antilope-kjtt. God mat og spennende atmosfre!

Dag tre var det klart for ny utflukt, men denne gang til Cape point - som er det sydligste stedet i Cape Town. Det var en lang busstur dit, s vi hadde en del andre stopp p veien. Vi var frst p bttur der vi fikk se mange seler som l p steiner og i vannet, og vi stoppet ogs for se hvor fin utsikten var fra andre steder. Videre bar det til Boulders Beach Penguin Colony, for se p den populre stranden der det kryr av pingviner. Halvveis i turen stoppet vi for sykle dit vi skulle spise lunsj, i flotte naturlige omgivelser. Sykkelturen var p ca 6-7km, fr vi kom oss fram til et lite samlingspunkt med benker, mat og hygge.

Etter dette dro vi videre til Cape Point, og der ble vi informert om at det var bavianer som kunne komme bort til oss for ville ha mat. Vi fikk instruksjoner om slippe maten og g unna om dette skulle skje, og for sette det hele p spissen s vi tilfeldigvis en dame som holdt igjen p maten sin og ble angrepet av en bavian utenfor bussen. For komme seg opp til toppen av Cape Point kunne man enten ta heis eller g, og p vei ned igjen var det en del som valgte g en tur som gikk over til "Cape of good hope". En gigantisk, vakker strand med flotte fjell og utsikt utover havet.

Da vi skulle kjre hjemover la vi omsider merke til mye ryk, og det viste seg vre skogbrann. Cape Town har som kjent ikke mye vann for tiden, og da blir det fort alt fort trt for naturen og det forekommer derfor ofte brann om man ikke er forsiktig med det som kan starte en brann. Det kan vre noe s enkelt som tenne en sigarett, som resulterer i noe s omfattende. Helikoptere kom med btter med vann over oss i det vi kjrte forbi, som de hentet fra havet i og med at Cape Town ikke har s mye, pluss det er mye enklere for dem hente vann fra havet om det skjer en skogbrann. Vi kunne se ryken p lang avstand. Brannen hadde spredd seg ganske mye p en kort tid, og det var et ganske leit syn.

REISELIV & GLOBAL FORSTELSE

Denne bloggen flger reiselivsklassen p Holtekilen folkehgskole 2017/2018. Vi er en klasse p 17 stk som skal p Interrail i Europa, fellestur til Marokko og Sr-Afrika.