10/11 Fokloreshow

29.11.2017, kl.21:30

Fredagens folkloreshow var nok nytt for de aller fleste p skolen. Det skal sies at vi hadde en viss anelse om hva som ventet oss, men jeg tror ingen hadde sett for seg at det skulle bli s intenst og underholdene p samme tid. Det var ekstremt hy musikk med passende underholdning i form av dans av alle slag, mennesker som stod p hodene til hverandre og trikset rundt, en slangetemmer og gallopperende hester med menn som skjt "mot" oss gjennom hvert bytte av underholdning. Vi fikk servert brd og suppe til forrett, samtidig som showet var i full sving foran oss. De danset og spilte instrumentene sine, mens vi inntok neste mltid som var kylling, etterfulgt av koskos med grnnsaker og diverse. Utover kvelden ble elever plukket ut til danse med den ene danseren, mens vi andre slapp billigere unna og lente oss tilbake for dokumentere med video og bilder. Det var ogs noen som fikk mulighet til holde en slange nr slangetemmeren holdt p, og det falt i god jord hos de ekstra interesserte. Middagen avsluttet med frukt til dessert, og jeg tror de aller fleste var klare for litt roligere omgivelser nr showet omsider var slutt. En god del av oss endte opp med matforgiftning p flyet hjemover, men det var absolutt spennende f oppleve show til tross maks uflaks!

9/11 Taghazout

29.11.2017, kl.20:55

Torsdagen hadde kommet og vi var klare for beske Taghazout, en kjempeflott suferlandsby med gigantiske blger, store strender og jevnt over sommerlige omgivelser. Her benyttet selvsagt noen sjansen for prve seg p surfing, andre nt sola p stranden og de siste valgte dra p fotosafari p egenhnd. Det var stort sett vanskelig nok holde seg over vann uten ha surfebrett tenke p, s det var vel ikke helt vellykket for oss uten stort erfaring - men det var en morsom opplevelse. Det ble i grunn mer nesten-drukning med brettet som fk til alle kanter i det blgene slo mot oss, men det beviser jo bare hvor flinke de som fr det til er. Nr det nrmet seg slutten leverte vi fra oss surfebrett og vtdrakt, og dro til hotellet igjen etter en vellykket dag!

8/11 Berberlandsby

29.11.2017, kl.20:46

Er det noe som satte litt ekstra inntrykk p turen i Marokko, s tror jeg det spesielt er onsdagen vi beskte en berberlandsby. Her fikk vi komme til en berberfamilie som nsket oss velkommen inn i hjemmet sitt for oss for noen timer med matlaging, brdbaking og henting av vann med esel. Vi fikk prve oss litt p hvordan matlaging og baking foregr i deres kultur, som var veldig spennende og lrerikt i forhold til hvordan vi gjr det i Norge. Absolutt en stor kulturforskjell! Vi som valgte brdbaking fikk vi vre med p bakingsprosessen som var relativt lik slik man gjr det hjemme med unntak av manglende kjkkenmaskin sklart, men stekingen var noe annerledes enn en vanlig stekovn - her var det nemlig en slags bakerovn. Vi fikk putte inn brdet selv, snu det og ta det ut, som var ganske kult prve seg p! Nr alle brdene var ferdigstekt og maten ble ferdig, fikk vi alle sette oss ned rundt sm koselige bord og ble servert maten vi hadde vrt med p lage. Brdet var utrolig godt, og gryta med diverse grnnsaker og kjtt falt ogs i smak hos de fleste. Etter de fikk ryddet opp og ordnet til var det klart for tekonkurranse, der vi i grupper p 2-4 stk skulle konkurrere om lage den beste teen. Vi fikk utdelt teen, varmt vann, sukker og mynteblader - s da var det bare gjre sitt beste etter hva vi hadde lrt under innfringen tidligere p dagen. Det ble nye utfrt i ren frykt for mtte synge hyt for resten av gjengen, men heldigvis var det lrerne vre Bitte og Nicklas som havnet p bunn og mtte sl til med Barbiegirl for full hals mens halvparten av klassen filmet febrilsk for dokumentere yeblikket. Etter dette takket vi for oss, og tok turen videre hjem med buss til hotellet igjen.

7/11 Kamelridning

26.11.2017, kl.13:14

P onsdag stod kamelridning p agendaen felles for hele skolen, og vi ble delt opp slik at klassen vr og sosiologi p gateplan kunne beske SOS barnebyer senere p dagen. Vi kjrte et lite stykke med buss og kom fram til et koselig lite strk med kameler klare for ridning. Her var det bare komme seg opp i salen, og holde seg godt fast i det den omsider fikk stablet beina under seg. Vi dunket inn i hverandre konstant og ble relativt sre i bde bein og rumpe underveis, men det var en veldig artig og ikke minst fin tur f vre med p. Nr vi hadde ftt plantet  beina godt p bakken igjen, satte vi oss ned og fikk servert te for de som nsket det. Her printet de ogs ut bilder fra turen man kunne kjpe om man nsket ha med seg et lite minne hjem igjen!

6/11 Marrakech

26.11.2017, kl.13:03

Den tredje dagen i Marokko var det klart for tur til Marrakech for se og oppleve masse nytt og spennende! Vi stod tidlig, men klare for nye inntrykk og severdigheter. Det tok ca. 3 timer med buss fr vi ankom Marrakech, en by full av trafikk og mennesker i absolutt alle kanter du bevegde deg - men ikke minst ogs flotte, historiske bygninger og masse sjarm. Vi startet med f guidet visning i et stort flott palass som ble bygd for mange r siden. Videre bar det for spise lunch p en hyggelig restaurant p en takterrasse, hvor vi fikk servert salat til forrett, kylling med ris til hovedrett og frukt til dessert. Vi dro fornyde og mette videre gjennom et marked til et universitet, som bar samme preg av den flotte arkitekturen p palasset vi tidligere hadde beskt. Her fikk vi litt fritid til utforske eller ta en pust i bakken i varmen for de som nsket det. Et kvarter gikk, og vi var straks p vei for beske et apotek, der vi kunne kjpe alt fra krydder til oljer av alle slag. I Marokko har de virkelig oljer, krydder og diverse for alt fra snorking til tinnitus - man kommer med andre ord lite sannsynelig tomhendt ut igjen. Her var det ogs trygt ta henna tatovering, s det var et tydelig flertall med flotte mnstre p bde armer og ben i det vi var ferdige og dro videre til markedet hvor vi fikk fritid til handle inn hva vi mtte nske. Her fikk vi ogs mulighet til sette oss ned p en takterasse for ta en pause og f med oss den flotte solnedgangen, og fr vi visste ordet av det hadde timen passert og vi var klare for dra videre for spise middag p en fin resturant. Her fikk vi servert salat til forrett, tagine som bestod av ris med grnnsaker og sauekjtt til hovedrett og frukt og smkaker til dessert. Mette og fornyde var vi ganske klare for ta turen tilbake til Agadir - relativt slitne etter en lang, varm dag med masse vandring og titting. Det skal nevnes at denne dagen var full av nye inntrykk som ga et bedre syn p kulturen i Marokko, hvilket var veldig spennende f oppleve!

Disse bildene ble tatt under frste stopp p veien. Her fikk vi se hvordan gjeitene klatret for spise frukten som vokser i argantreet, som de riktignok er svrt glad i.

Disse bildene er tatt i palasset vi beskte, som bestod av mange store rom og uteplasser som var fint stelt i stand.

5/11 Souk

23.11.2017, kl.19:04

Dag to i Marokko var litt mer innholdsrik, vi var nemlig var p et marked eller Souk som det kalles! Vi gikk fra hotellet, som var ca en times gtur. Nr vi ankom stedet ble vi mtt av store innganger, fylt opp av alle slags ting og mennesker. Markedet hadde frukt, grnnsaker, klr og sko, alle mulige typer krydder, te, skilpadder, kameleoner, keramikk og ikke minst; i herdige selgere. Vi fikk lukte p alt de hadde selge, ble servert te, fikk rabatter og tilbud som vi omtrent ikke fikk lov til si nei til. Etter noen timer p markedet hoppet vi samlet i de oransje taxiene til en restaurant for spise lunsj felles. Maten var s som s, men alle ble heldigvis mette. Etter lunsj fikk litt fritid til gjre som vi ville, og da endte mange opp igjen p hotellet og slappet av ved bassenget, noen dro p stranda og andre utforsket byen videre. Det hadde vrt en dag full av inntrykk, s mange var nok litt slitne!

4/11 Avreise til Agadir, Marokko!

23.11.2017, kl.19:03

Lrdagen hadde kommet, og vi var alle veldig reiseklare og spente p hvordan uken i Marokko skulle bli. Vi stod opp relativt tidlig p morgenen, fikk i oss frokost og kom oss videre med buss til Gardermoen. Vi sjekket inn bde oss selv og bagasje, og deretter satte vi kursen til Agadir, Marokko med flyet som tok rundt fem timer alt i alt. Vi fikk stempel i passet, hentet bagasjen og satte oss p bussen som skulle frakte oss til Al Moggar - hotellet vi skulle tilbringe uken p. Det var lokalisert like ved havet med stor strand, to basseng og trivelige omgivelser. Etter innsjekk fikk vi fritid frem til middag, og tilbrakte de neste timene akkurat slik vi nsket selv. Noen valgte kikke rundt omkring i omrdet, andre dro p butikken og noen slappet litt av etter en lang tur. Middagen var klokken syv p hotellet, som bestod av en flott buffet fylt med Marokkansk mat. De aller fleste dro videre ut for kikke i byen etter maten var inntatt, og handlet inn litt ndvendigheter som flaskevann og diverse.

REISELIV & GLOBAL FORSTELSE

Denne bloggen flger reiselivsklassen p Holtekilen folkehgskole 2017/2018. Vi er en klasse p 17 stk som skal p Interrail i Europa, fellestur til Marokko og Sr-Afrika.