17-18/10 Siste dag og hjemreise

19.10.2017, kl.20:14

Den siste dagen fr hjemreise startet med frokost i huset, fr vi dro videre til en strand for prve oss p Sup (stand up padling). Alle ble ikke med, men de som prvde synes det var veldig morsomt. Guiden startet med vise hvordan man skulle gjre det - alle begynte med st p knrne, s jobbet de seg videre til st oppreist. Alle klarte det, og da ble det padling som varte i en time rundt en y med s klart vann s man kunne se fisk i havet rundt. De som ikke ble med p Sup dro p et spa p et hotell som var like ved stranden og koste seg der.

Nr gjengen kom tilbake fra Sup dro vi for spise lunch p en liten restaurant, og deretter tilbake til huset. Mot kvelden dro vi ut til byen for spise middag p et sted vi hadde hrt hadde byens beste pizzeria.

Dagen etter tok vi fly fra Pula til London, og ventet der i fem timer p neste fly hjem til Norge. 30 minutter fr flyet vrt gikk rotet halve klassen seg bort til en annen gate enn den vi egentlig skulle p, s de nesten mistet flyet - men de fikk noen til kjre seg bort til riktig gate i siste sekund, og det stengte akkurat i det de kom. Det gikk heldigvis fint, og alle kom seg med p flyet hjem. Vi landet i Norge klokken ti p sju, og tok tog hjem til skolen der vi ble mtt av resten av elevene nsket oss velkommen tilbake fra en veldig fin tur!

16/10 Reise, tog til Pula

19.10.2017, kl.20:09

Dagen startet med at vi sjekket ut fra hostelet og gikk til togstasjonen som var ti minutter g til. Det frste toget vi tok gikk 08:10 fra Ljubljana til Divaca og tok 1t og 35 min. Vi var fremme p togstasjonen 09:45 og vrt neste tog gikk 09:55. Det neste toget var rett ved siden av toget vi var p, s vi hadde ikke s langt g til neste tog heldigvis. Det andre toget vi tok var fra Divaca til Buzet, og tok 45 minutter. Da vi var framme p Buzet mtte alle vise passene sine, fordi vi var kommet inn i et nytt land. P dette togstoppet mtte vi vente i over en halv time fr vrt neste tog gikk. Tida gikk fort fra da vi gikk av toget til vi satt oss inn i neste tog, fordi det var en politihund og en ls katt der som var veldig kosete. Katta var veldig sulten s vi ga henne en sandwich og litt vann. Toget fra Buzet til Pula gikk 11:17 og vi var fremme i Pula 13:11.

I Pula bodde vi i tre leiligheter som var veldig fine og store. Det var veldig varmt den dagen, s vi skiftet og dro innover til byen for se oss litt rundt og kanskje shoppe litt. Senere p kvelden mttes vi alle sammen foran arenaen og dro til en koselig restaurant for spise middag. Alle var ganske slitne etter en lang dag s vi dro tidlig tilbake til leiligheten. Det var veldig koselig p kvelden, noen av oss hadde en liten "jentekveld" som vi kalte det, der vi snakket mye tull og hadde det veldig artig. Bitte, vr lrer, var ogs med p jentekvelden vr, noe som var ekstra artig!

15/10 Escape room

19.10.2017, kl.20:07

Mens de andre dro p ridetur et stykke utenfor byen, skulle vi fem siste som var igjen i Ljubljana dra oppleve escape room. Vi skulle mte der klokken 17.00 for f en liten innfring i hvordan dette fungerer og vi ble enige om at vi skulle prve rommet med gal professor og klassserom-tema. Vi blir etterhvert lst inn i et lite rom med en bokhylle, en sykkel, noen skoleskap og en tavle med et bilde av en slags trafikkoversikt med lys i skilt. Vi kom oss videre med gjre forskjellige kombinasjoner, og der kom vi inn i et klasserom. Her ogs mtte vi lse forskjellige gter med koder og nkler. Det siste rommet p dette tema var kontoret til professoren. Her fant vi til slutt nkkelen for g ut samme dr som vi kom inn. Nr vi var ferdig med dette tema ble vi enig om prve et annet rom siden vi hadde mye tid til overs. Dette tema var noe mer dystert og vanskeligere, til tross for at hjelperen vr mente dette var lettere, her kom vi inn i et slags gammelt kontor og neste rom var et rom hvor det sto en gyngestol og gravkiste. Etter mye om og men og utvidet tid kom vi oss ut med 22 sekunder igjen.

15/10 Ridetur i Sloveina

19.10.2017, kl.20:06

Denne dagen delte klassen seg, og vi ble en stor gruppe som dro til en liten plass i Slovenia som heter ?irovnica. Der sto det 7 store og flotte hester og ventet p oss da vi kom frem. Vi delte oss inn i to grupper, hvor den ene gruppa begynte p hesteryggen, og vi andre gikk p en kaf mens vi ventet p vr tur.

Det var et par av oss som var litt nervse (noen mer enn andre) da vi enten aldri hadde ridd fr, eller det hadde vrt en stund siden sist. Da vi kom oss p hesten gikk vi frst langs bilveien et lite stykke, fr vi begynte turen opp mot en kjempefin innsj hvor vi tok en liten pause for ta bilder. S gikk turen videre mot en liten dyrehage hvor vi fikk hilse p noen kaniner, hner, gjess, et kosete esel og en st bjrn de hadde reddet da de fant den liten og foreldrels for omtrent 10 r siden.

Alle var enige om at rideturen hadde vrt en fantastisk opplevelse, og et av hydepunktene i Slovenia. Turen varte til sammen i 2 timer, og den vakre slovenske naturen, de ste dyrene og hestene gjorde turen utrolig bra.

Da vi var ferdige dro vi videre til byen Bled, som sies vre den vakreste byen i Slovenia. Der spiste vi lunsj, og fikk se oss rundt i byen. Det var en fin by med et stort fint innsj og et slott p toppen av en klippe.

Bitte, en av lrerene, veldig fornyd ved siden av hesten sin. Og det ste kosete eselet vi mtte <3

Den vakre byen Bled, og to av hestene vi fikk ri!

14/10 Lrdag, Ljubljana

19.10.2017, kl.19:49

Vi startet dagen med spise frokost samlet p hostellet, og etter det skulle vi mtte opp for en guidet tur rundt i Ljubljana hvor vi ble delt opp i to grupper. Gjennom denne turen fikk vi hre om gammel historie og om byen. Vi gikk rundt og lrte masse om byen, og gikk deriblant over en kjrlighetsbro med masse forskjellige nkkellser, hvor folk "lser sammen kjrligheten". Dette var utrolig fint se p. Det hang over nesten alle bruene her i Ljubljana. Deretter spiste vi lunsj, ved elven som var veldig fint.

Etter litt fritid og ging i gatene s samlet alle seg igjen ogs tok vi taubane opp til slottet hvor vi gikk rundt og s utover hele ljubljana, det var utrolig flott, og utsikten var kjempe fin.

Etter det s hadde vi litt fritid, hvor vi gikk tittet litt i butikker og p et stort matmarked som var der. Etter det gikk vi ordnet oss litt p Hostellet, for g ned spise p en kinarestaurant like ved der vi bodde. Senere p kvelden var vi p opera, det var veldig interessant da de sang p slovensk, og de fortalte en fin historie via musikken. Det var 2 stykker p opera stykket. Den frste delen var p slovensk og het "Ksenija Carmina Burana" av Viktor Parma. Og del 2 var p engelsk og het "Carmina Burana" av Carl Orff.

13/10 Venezia til Ljubljana

19.10.2017, kl.19:47

Dagen startet bra med en god frokost buff p campingplassen. Deretter bar det videre til togstasjonen for vente p bussen som skulle kjre oss til neste reiseml, Ljubljana! Etterhvert kom det to taxi-er med plass til 16.... og vi var 19. Hvordan lser man det i Italia? Presser oss sammen og skviser inn et par stykker til! Turen tok ca 2 og en halv time, selv om det ble noks trangt om plassen, var det en veldig koselig og intim tur. Alle ble positivt overrasket da vi kom frem til Ljubljana. Det var ikke s mange som hadde hrt noe om byen fra fr, men Ljubljana viste seg vre en fantastisk fin by. Vi bodde p Hostel Tresor som l midt i sentrum og fant oss fort til rette. Rommene var store med mange kysenger p hvert rom. Etter ha utforsket byen og ftt unnagjort litt shopping, var alle spente p spise p en Slovensk restaurant. Alle var ikke like fornyde, men at det var en kul opplevelse var alle enig i! (Lksuppe i brd-skl kan anbefales).

12/10, Venezia 2 dag

19.10.2017, kl.19:46

Dag to i Venezia vknet vi tidlig spiste god frokost p en lokal cafe, og tok deretter bussen videre til sentrum. I Venezia gikk vi rundt i byen kikket p de fine bygningene og spiste god mat! Videre tok vi en bt og fikk sett mange flotte sider av byen langs elven og etter bar det p Picasso utstilling, fylt med kunst og flott utsikt! Vi fortsatte dagen med lunsj p restaurant, der de fleste spiste italiensk pizza og pasta, som var veldig godt. Etter lunsjen gikk vi videre til Markus plassen, og inn i "Basiilica de San Marcos". Det var en veldig fin katolsk kirke, preget av vakker arkitektur bde innvendig og utvendig! Utover dagen fikk vi fri til gjre hva vi nsket, og da bestemte noen seg for ta gondol, mens andre gikk seg "vill" i byen og fikk sett mye fint.

P kvelden spiste vi god middag, og kikket litt rundt p markedet fr vi gikk la oss.

11/10 Interrail i Europa

19.10.2017, kl.19:38

N har vi kommet hjem fra vr frste klassetur. Turen gikk frst til Venezia i Italia, deretter Ljubljana i Slovenia og til slutt Pula i Kroatia.

Vi startet dagen med frokost klokken 6.30 og dro fra skolen 07.15 for rekke flyet  til Venezia som gikk 10.25. Flyturen tok omtrent 2,5 time.

Etter flyturen tok vi buss til stedet vi skulle bo, som het Jolly Camping. Campingen hadde et stort basseng, en fin restaurant og en liten matbutikk. Vi bodde i sm hytter i grupper p 2 og 3. Det var koselig, men samtidig svrt intimt. Vi ble kjent med hverandre p en annen mte enn tidligere.

Da vi hadde pakket ut dro vi med buss inn til sentrum av Venezia for se oss rundt og bli bedre kjent med byen. Vi fikk tatt mange fine bilder av den vakre byen, men etterhvert som tiden gikk ble folk utlmodige og vi fant ut at det var tide finne en restaurant for spise middag. Vi fant en st liten restaurant som l ved Canal grande. Da vi hadde ftt i oss mat var folk i bedre humr, og vi fortsatte se oss i rundt de sm gatene.

REISELIV & GLOBAL FORSTELSE

Denne bloggen flger reiselivsklassen p Holtekilen folkehgskole 2017/2018. Vi er en klasse p 17 stk som skal p Interrail i Europa, fellestur til Marokko og Sr-Afrika.